Tien jaar en verder

Profiteren van zichtbaarheid

Na tien jaar staat Enterprise Europe Network er nog steeds goed op. Het is het grootste programma waarin RVO.nl en de KVK samenwerken. De ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken & Klimaat staan er helemaal achter en ook Brussel gaat nog zeker zeven jaar door met EEN. Wat gaat EEN Nederland de komende tien jaar doen? Lambêr van Nispen van de KVK kijkt vooruit.

Erik Kuipers, RVO.nl en Lambêrt van Nispen, KVK

'Het tot stand brengen van succesvolle internationale samenwerking voor het mkb blijft natuurlijk de kernactiviteit van EEN Nederland', stelt Van Nispen. 'De komende tien jaar hopen we dus veel bij te dragen aan mooie successen.'

Met genoegen denkt Van Nispen terug aan een Limburgse fabrikant van carbon, waarvoor EEN voet tussen de deur kreeg bij autofabrikant Ferrari en motorfabrikant Aprilia. 'Maar ook kleine successen  zijn voor ons minstens net zo waardevol. Alles om de mkb-ondernemer vooruit te helpen.'

Aansluiten

Daarnaast gaat EEN meer profiteren van de toegenomen zichtbaarheid in Nederland. 'Steeds meer organisaties die raakvlakken hebben met ons werk, zien wat wij doen. Denk aan ambassades, en het Octrooicentrum Nederland dat vindingen beschermt en met wie we al samenwerken. Dat geldt ook voor een initiatief als AddVentured, een programma waarin corporate organisaties mkb-bedrijven hulp vragen bij de ontwikkeling van hun innovaties. En voor NLgroeit, een project waarin CEO's van grote bedrijven mkb'ers helpen te groeien. Als het buitenland in beeld komt, worden wij erbij betrokken. De komende tien jaar willen we graag meer aansluiten bij zulke initiatieven.

Krachtig netwerk

De afgelopen tijd is het netwerk sterk gegroeid tot 64 deelnemende landen. Met zo’n 3.000 adviseurs over de hele wereld, is het Enterprise Europe Network een enorm krachtig netwerk. ‘Er zijn meer internationale netwerken en initiatieven, maar niet in deze omvang.  Het is een uitdaging om aan te sluiten bij activiteiten die belangrijk zijn voor Nederland. We moeten dus slim werken, bijvoorbeeld door meer online te doen  en digitale platforms beter met elkaar te laten communiceren. Online kun je veel dingen doen en communiceren over algemene zaken, zoals zakendoen in het buitenland. Maar een digitale tool vervangt geen persoonlijk advies. Dat blijven we dus ook doen. De behoefte van ondernemers – Client Centric Approach in vaktermen - staat daarbij centraal. Wij kijken waar mkb’ers het meest bij zijn gebaat. Dat kan een dienst van EEN zijn, maar ook een verwijzing naar een andere organisatie, adviseur of project.

Naast matchmaking blijven we bedrijven ook helpen met hun innovaties en financiering. En we blijven scherp op kwaliteit. Als je werkt met bedrijven die groeien, is dat belangrijker dan zoveel mogelijk verzoeken afhandelen.