Matchmaking

Vind je juiste zakenpartner

Een bezoek aan een beurs, congres of ander evenement is pas echt interessant als je een goede zakenpartner vindt of iemand die je verder kan helpen met jouw product of dienst. Maar hoe vind je die perfecte match? Dat is dé specialisatie van Enterprise Europe Network. In tien jaar tijd bracht EEN Nederland meer dan 10.000 bedrijven in contact met elkaar tijdens matchmaking-evenementen. De ondernemers voerden zo’n 34.000 ingeplande gesprekken. Hoe dat gebeurt en wat het oplevert, vertellen Mylène Mesters (RVO.nl) en Herman Hartgers (KVK).

Mylène Mesters, RVO.nl

In de begintijd van EEN waren adviseurs aan het bellen en mailen om ondernemers voor het evenement te werven, partners voor hen te zoeken en handmatig gesprekken in te plannen. Vandaag de dag gaat dat veel sneller met een online platform dat dit ondersteunt.  

Invloed op eigen matchmaking

Bovendien hebben de partijen meer invloed op hun eigen matchmaking. Op het online platform kunnen deelnemers een bedrijfsbeschrijving plaatsen en aangeven waarnaar ze op zoek zijn. Dat kan van alles zijn. Een agent die een product in het buitenland wil verkopen. Een partner die een innovatie wil ontwikkelen. Of een adviseur die de ondernemer wegwijs wil maken in lokale stimuleringsregelingen. Op het online platform is zichtbaar welke partijen deelnemen en wat zij aanbieden of vragen.

Hartgers: 'Het is heel belangrijk dat de vraag bij de bedrijfsbeschrijving precies en concreet is geformuleerd, want als je verzoek te algemeen is, vind je niet de partner die bij je past. Daarom bieden we deelnemers aan te helpen bij hun verzoek om de juiste partner te vinden.’ 

'Een succesvolle match staat of valt met een concreet verzoek', Herman Hartgers, KVK

Steeds meer ervaring

Met een goed profiel en een heldere vraagstelling kan 'de pret' beginnen. Partners kunnen zich aanmelden, gesprekken inplannen, contactgegevens uitwisselen en vervolgacties bijhouden. Mesters en Hartgers kijken ook hier mee en geven tips. Beiden zijn gespecialiseerd in een werkveld (sectorgroep). Mesters in innovaties in Agrofood en Hartgers in ICT, Safety & Security  

 

De adviseurs kennen de evenementen en bezoekers goed. Zo is Food Valley Summits (voorheen Expo) een bekende beurs in de agrofoodsector en is de Cyber Security Week een belangrijk evenement binnen de wereld van ICT- Security. Mesters: 'Hoe vaker deze matchmaking-evenementen plaatsvinden, hoe beter wij weten wat deelnemers nodig hebben. Met die kennis kunnen we deelnemers ook in contact brengen met waardevolle partijen waar ze zelf nog niet aan hebben gedacht.  Zo hebben de landbouwraden, NFIA-adviseurs, RVO-adviseurs voor Horizon 2020 en Eurostars/Eureka bijvoorbeeld deelgenomen aan de FoodMatch tijdens de Food Valley Expo (2011-2016).

Hartgers deed hetzelfde met de Britse en Israëlische ambassade, Innovation Quarter (de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland) en de European Institute of Innovation & Technology (EIT Digital). Hij is nu in gesprek met  het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de CSW-match 2018 (Cyber Security Week). Ook handelsmissies zijn een mooie gelegenheid om buitenlandse partijen uit te nodigen voor een evenement. 'En de koffer met stimuleringsregelingen gaat altijd mee', zegt Hartgers. Wij wijzen deelnemers altijd op interessante ondernemersfaciliteiten zoals innovatieprogramma’s en EU- of andere subsidiemogelijkheden.

Efficiënt matchen

Op het online platform houden de deelnemers ook hun vervolgacties bij. Mesters en Hartgers kijken mee. De gegevens verwerken ze in hun rapportage aan de Europese Commissie. De effecten van al die contacten verschillen per branche. Mesters: ‘Voedingsmiddelen-producenten zoeken vaak inkopers. Daarom heeft onze sectorgroep het concept ‘Tour d’Europe’ bedacht. Tijdens de zevende editie, die dit jaar plaatsvond tijdens de TAVOLA-vakbeurs in Kortrijk, brachten we inkopers en producenten uit negentien landen met elkaar in contact. Dat leverde 206 gesprekken op, waarvan wij de resultaten nu aan het monitoren zijn.’

Binnen de ICT-securitybranche duurt het langer voordat het tot echt zakendoen leidt. Partijen moeten elkaar eerst beter leren kennen en vertrouwen. 'In deze sector kun je ook  te maken hebben met innovaties, waarvan de haalbaarheid nog moet worden onderzocht, of die zich in de ontwikkelfase bevinden. Dat heeft soms veel tijd nodig', zegt Hartgers. 

'Hoe vaker we matchmaking-evenementen organiseren, hoe beter wij weten wat deelnemers nodig hebben' Mylène Mesters, RVO.nl

Toename van gerichte evenementen

De matchmaking van EEN heeft in tien jaar tijd veel bekendheid opgebouwd. Niet alleen bij ondernemers, maar ook in de wereld van vakbeurzen en congressen. Steeds meer organisatoren nemen contact op met de adviseurs van EEN. ‘Onze zichtbaarheid werpt zijn vruchten af.  Zo zijn we vanwege onze expertise gevraagd om een matchmaking te organiseren tijdens de Innovatie Expo 2018’, vertelt Mesters. ‘Dit vinden we erg interessant, want zo kunnen we optimaal onze kennis en ons internationale netwerk inzetten.

Ondernemers over matchmaking

 

 

'Wat ik normaal gesproken uren mee bezig ben, krijg ik binnen een kwartier voor elkaar op Aquamatch'André Reigersman, RWB Water Services

 

 

'De Tour de Composite 2017. Twee dagen vol meerwaarde voor alle partijen. Veel contacten gelegd en ideeën opgedaan. Een stimulans om verder te gaan.’

Piet Goverse, EFRO-project Valorisatie Hightech Sector Composieten

 

 

'De Cyber Security Week is een geweldig evenement om het Europees cybersecurity ecosysteem te versterken met nieuwe samenwerkingen. Ik heb al drie vervolgafspraken op zak.'

Sebastiaan Kors, Blue Whale PreXLR Security

'Matchmaking plant een zaadje, dat snel uitgroeit tot een volwassen samenwerking. Het is de meest compacte manier om contacten, ideeën en initiatieven uit te wisselen.'

Matthijs Blokker van MMOX

 

 

'Wij zijn blij met Fashion Match. Je breidt je internationale netwerk uit en ontmoet potentiële zakenpartners in de mode. Deze zevende editie heeft ons een recordaantal matches opgeleverd!'

Jolien van den Berg, Modefabriek

 

 

‘Ik houd van het speed dating concept. In korte tijd kun je veel bedrijven ontmoeten’

Dick Vreeswijk, HANOJU naar aanleiding van de matchmaking op de BIOFACH 2015