Innovatiekracht versterken

'Zonder Enterprise Europe Network bleef Groot-Brittannië een gesloten markt voor ons'

Ondernemers met innovatieve en internationale plannen kunnen bij Enterprise Europe Network (EEN) terecht voor persoonlijk advies. Zo maakt Niels Gerrits de beste reinigingslans voor inktwalsen en vond Mark Smidt zijn weg in Groot-Brittannië met zijn snellader voor elektrische bussen.

Niels Gerrits, BicarBlast

EEN heeft twee diensten voor innovatieve ondernemers: Innovation Health Check en coaching rondom het SME-instrument.

Via de Innovation Health Check kunnen ondernemers gebruikmaken van persoonlijke begeleiding van een adviseur. In dit traject is een belangrijke rol weggelegd voor de 'innovatiethermometer'. Deze scan meet de innovatiekracht van een bedrijf op 6 punten: innovatiecultuur, business-omgeving, strategie, structuur, middelen & mogelijkheden en processen. De resultaten zijn de basis van een persoonlijk Innovatie Actie Plan waarmee de ondernemer onder begeleiding van de EEN-adviseur aan de slag kan.

Ondernemers die meedoen aan het SME-instrument (regeling van het Europese Horizon2020 programma), hebben recht op een coach die hen helpt bij het opstellen van een succesvol exploitatieplan van hun innovatie. EEN gaat voor hen op zoek naar een goede coach in de Europese coachdatabase.

'Twintig procent meer omzet in Duitsland behoort tot de mogelijkheden' Niels Gerrits, BicarBlast

Inzicht in verbeteringen

Ondernemer Niels Gerrits heeft goede ervaringen met de Innovatie Health Check. Zijn bedrijf BicarBlast straalt inktwalsen duurzaam schoon. Deze walsen drukken de verpakkingen die we in winkels vinden. Meestal worden deze walsen met chemicaliën gereinigd, dus er is veel belangstelling voor duurzame oplossingen. Gerrits wil zich continu vernieuwen om het schoonmaken zo milieuvriendelijk uit te voeren. 'Ik wilde een laser ontwikkelen zodat ik meerdere lagen van reinigen kan aanbieden en kan groeien. EEN-adviseur Angelo Mulder hielp mij de innovatiethermometer uit te voeren. Dat gaf mij inzicht in verbeteringen en groeimogelijkheden.'

De perfecte laser

Uit de scan bleek onder meer dat er winst te behalen was in het professionaliseren van processen en structuren. Uit de analyse van marktkansen bleek bovendien dat Gerrits zijn omzet fors kon verhogen in Duitsland. Twintig procent meer omzet behoort tot de mogelijkheden.

Om de laser verder te ontwikkelen, attendeerde Mulder ondernemer Gerrits op de Innovatie Prestatie Contract-regeling. Een subsidie voor mkb-bedrijven die in dezelfde regio, keten of branche een tweejarig innovatietraject uitvoeren. Een masterstudent van de TU Eindhoven onderzoekt de haalbaarheid van de lasertechniek. 'Verder moeten we de energie berekenen, het type laser bepalen en het instrument uiteraard testen in een laboratorium. Al met al zal het zeker anderhalf jaar in beslag nemen voordat we de perfecte laser hebben ontwikkeld'.

'Stan Francke van EEN regelde een businesscoach om de Britse markt in kaart te brengen. Snel en goed' Mark Smidt, Heliox

Mark Smidt, Heliox

Supersnel bussen laden

Hoe introduceer je een product in een land waar je geen relaties hebt? Mark Schmidt kon daarbij wel wat hulp gebruiken en schreef zich in voor de SME-regeling. Fase 1 was een haalbaarheidsstudie naar een batterij die elektrische bussen in een paar minuten oplaadt voor een vol uur rijden. Hij ontving 50.000 euro, waarmee hij een businessplan voor Groot-Brittannië en Ierland wilde opstellen. Mark besprak de plannen met EEN-adviseur Stan Francke. 'Stan regelde een businesscoach om die markt in kaart te brengen. Snel en goed. De coach kon dankzij zijn goede contacten een analyse maken van de gesloten Engelse markt. Op basis daarvan stelden we een mooi businessplan op. Het laat zien welke kansen ons laadsysteem heeft en welke investeringen nodig zijn. Zonder steun van EEN hadden we dit plan nooit kunnen maken en was Groot-Brittannië voor ons gesloten gebleven.

Om het businessplan met subsidie in de praktijk te brengen, heeft Smidt inmiddels de tweede fase van het SME-instrument ontvangen. Ook in deze fase maakt hij gebruik van een businesscoach.  De 1,5 miljoen euro gebruikt Smidt om op te schalen naar nieuwe markten.

Feiten en cijfers

De Innovatie Health Check is in 2014/2015 gestart als nieuwe dienst van Enterprise Europe Network. Tussen 2014 en 2017 zijn 191 innovatietrajecten gestart en 155 afgerond. Het ging om marktinnovatie, productinnovatie, procesinnovatie en organisatie-innovatie. In dezelfde periode zijn 77 bedrijven geholpen met een haalbaarheidsstudie en 28 ondernemers met marktintroductie in het kader van het SME-instrument (mkb-instrument).